12 czerwca 2025

Komunikat MEN „Ankiety dotyczące profilaktyki i leczenia zaburzeń odżywiania wśród młodzieży”

Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje, że Najwyższa Izba Kontroli podjęła i prowadzi kontrolę dotyczącą profilaktyki i leczenia zaburzeń odżywiania wśród młodzieży. Zostały przygotowane ankiety, które kierowane są do uczniów i uczennic szkół podstawowych (powyżej 12. roku życia) i ponadpodstawowych, ich rodziców oraz nauczycieli.

Celem badania ankietowego jest uzyskanie danych pozwalających na ustalenie skali problemu, a także zdefiniowanie działań profilaktycznych i edukacyjnych oczekiwanych przez osoby doświadczające zaburzeń  odżywiania i osoby im bliskie. Informacje te posłużą Najwyższej Izbie Kontroli do oceny działań podejmowanych dotychczas przez odpowiedzialne podmioty i organy państwa w przedmiotowym zakresie.

Odpowiednie żywienie dzieci i uczniów jest warunkiem ich prawidłowego rozwoju fizycznego i intelektualnego. Wpływa także na wyniki osiągane w trakcie nauki.

Posiłki, które uczeń/uczennica spożywa w domu i w szkole, powinny zapewniać mu/jej odpowiednią siłę do nauki i zabawy i równocześnie nie powodować nadmiernego pobudzenia u dziecka oraz niedożywienia.

Środowisko oświatowe ma znacząca rolę, aby przeciwdziałać zaburzeniom odżywiania oraz wspierać dzieci i młodzieży w tym problemie. Potrzebne jest rozpoznanie skali zagrożenia.

Należy zaznaczyć, że niezbędnym warunkiem skutecznej realizacji potrzeb uczennic i uczniów w praktyce szkolnej jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

Szczegółowe informacje na stronie internetowej Najwyższej Izby Kontroli: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zrozumiec-zaburzenia-odzywiania-wez-udzial-w-ankiecie.html

Badanie będzie realizowane do 30 czerwca br. 

Odnośnik do ankiety dla uczniów:

Odnośnik do ankiety dla rodziców uczniów:

Odnośnik do ankiety dla nauczycieli:

Bardzo prosimy o zachęcenie uczniów do wypełnienia ankiet!

Im więcej osób je wypełni, tym rzetelniej będzie można zaplanować działania zapobiegające zaburzeniom w odżywianiu uczennic i uczniów!