Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego,
Starostowie, Prezydenci Miast, Burmistrzowie, Wójtowie,
Osoby prowadzące publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe
Dyrektorzy publicznych i niepublicznych szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa warmińsko-mazurskiego
Szanowni Państwo,
W dniu 17 lipca 2025 roku weszły w życie:
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027
oraz - uchwała nr 60 Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (M.P. 2025 poz. 648).
Celem głównym Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 jest wsparcie szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, poprzez stworzenie warunków, w których całe społeczności szkolne czują się bezpiecznie, a dzieci i młodzież mogą budować przyjazne relacje rówieśnicze oraz rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje.
Program jest skierowany do szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, którzy spełniają warunki określone w Programie.
Realizacja Programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa pochodzących z krajów innych niż Ukraina, które pobierają naukę w szkołach polskiego systemu oświaty, ich polskich rówieśników, rodziców oraz nauczycieli.
Realizowane w ramach Programu działania uwzględniają szczególne i zróżnicowane potrzeby uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, wynikające m.in. z odmienności językowej i kulturowej (w tym uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego), doświadczenia traumy wojennej, trudności edukacyjnych spowodowanych zmianą środowiska edukacyjnego, jak również potrzeby wynikające z niepełnosprawności czy szczególnych uzdolnień ucznia.
Działania w ramach Programu realizowane będą do 31 sierpnia 2027 r.
Warunkiem udzielenia wsparcia w ramach Programu jest zapewnienie, że w dniu rozpoczęcia wsparcia, w danej szkole jest realizowany obowiązek szkolny albo obowiązek nauki przez co najmniej jednego ucznia lub jedną uczennicę z Ukrainy.
Wsparcie będzie realizowane w Programie w ramach trzech modułów:
Moduł 1. – POMOC ASYSTENTA
- dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy Prawo oświatowe. Asystent udziela wsparcia i pomocy uczniom i uczennicom niebędącym obywatelami polskimi, a w szczególności uczniom i uczennicom z Ukrainy, w tym uczniom i uczennicom pochodzenia romskiego. Asystent m.in. diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji i integracji oraz podejmuje działania mające na celu przystosowanie się ucznia do nowych realiów, funkcjonujących w polskich szkołach oraz umożliwienie mu w dalszej kolejności wyrównanie szans edukacyjnych na tle całej społeczności szkolnej.
Moduł 2. – DOBROSTAN SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ
- realizacja różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej (w tym wsparcie psychologiczno-pedagogiczne).
Moduł 3. – DOSKONALENIE KADR SYSTEMU OŚWIATY
- doskonalenie i podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty.
Szczegółowe informacje na temat realizacji Programu (szczegółowy harmonogram oraz sposób finansowania) znajdują się ww. rozporządzeniu i uchwale oraz na stronie: Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 – Ministerstwo Edukacji Narodowej – Portal Gov.pl
W przyszłym tygodniu (do 13 sierpnia 2025 r.) na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Olsztynie zostanie opublikowane ogłoszenie dla organów prowadzących szkoły dotyczące naboru wniosków o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów w 2025 r. (Moduł 1).
Ogłoszenie dla organów prowadzących szkoły naboru wniosków o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów na rok 2026 nastąpi do dnia 30 września 2025 r. natomiast na rok 2027 – do dnia 30 września 2026 r.
Rozpatrzenie wniosków złożonych przez organy prowadzące szkoły oraz opublikowanie listy szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów w 2025 r. nastąpi w ciągu 14 dni roboczych od dnia zakończenia naboru wniosków.