W związku z koordynowaniem i realizacją Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty informuje o rozpoczęciu naboru wniosków na rok 2025 w zakresie wsparcia wynikającego z Modułu 1. Pomoc asystenta
Przed wypełnieniem wniosku zachęcamy Państwa do zapoznania się z:
- rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (Dz. U. z 2025 r. poz. 946),
oraz - uchwałą nr 60 Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (M.P. 2025 r. poz. 648),
Celem realizowanego modułu 1. jest wsparcie szkół, do których uczęszczają uczniowie i uczennice z Ukrainy, przez dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043), a tym samym zapewnienie pomocy w procesie integracji i adaptacji środowiska szkolnego.
Wsparcie finansowe udzielane jest organom prowadzącym (jednostkom samorządu terytorialnego, osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego, osobom fizycznym):
- publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
- publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe: licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia i szkoły specjalne przysposabiające do pracy
pod warunkiem, że w tych szkołach obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizuje co najmniej jeden uczeń z Ukrainy, o którym mowa w § 2 ust. 1. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (Dz. U. poz. 946).
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia w szkole jednego asystenta przez 12 miesięcy (rok kalendarzowy) stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę ustalanego corocznie na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2024 r. poz. 1773).
W przypadku zatrudnienia w szkole asystenta na część etatu lub na okres krótszy niż 12 miesięcy maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta jest ustalana proporcjonalnie do wymiaru etatu i liczby miesięcy zatrudnienia.
W naborze wniosków o udzielenie wsparcia finansowego organ prowadzący może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 20-osobową grupę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 (Dz. U. poz. 946), którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole określonej w § 4 ust. 1 cyt. rozporządzenia objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.
W przypadku uczniów z Ukrainy (o których mowa w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia), pochodzenia romskiego organ prowadzący może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 10-osobową grupę tych uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.
Wsparcie finansowe dla organu prowadzącego jest udzielane:
- w 2025 r. – przez okres 12 miesięcy;
- w 2026 r. – przez okres 12 miesięcy;
- w 2027 r. – przez okres 8 miesięcy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2027 r.
Organ prowadzący nie może otrzymać wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole, jeżeli otrzymał na ten cel środki publiczne pochodzące z innych źródeł.
Organ prowadzący w kolejnych latach realizacji programu może ponownie otrzymać wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole, która otrzymała wsparcie finansowe w poprzednich latach realizacji tego programu.
Organ prowadzący może zwiększyć kwotę wynagrodzenia asystenta, na którego zatrudnienie otrzymał wsparcie finansowe, ponad otrzymaną kwotę wsparcia finansowego, ze środków innych niż otrzymane w ramach wsparcia finansowego, pod warunkiem złożenia wojewodzie oświadczenia o braku finansowania ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł tej części wynagrodzenia asystenta, która została dofinansowana w ramach otrzymanego wsparcia finansowego.
Harmonogram Programu:
- Organ prowadzący występuje do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego (za rok 2025) – do 3 września 2025 r.
Kolejne nabory wniosków zostaną ogłoszone w następujących terminach:- na 2026 r. w terminie do dnia 30 września 2025 r.;
- na 2027 r. w terminie do dnia 30 września 2026 r.
- Zespół oceniający wnioski o udzielenie wsparcia finansowego za rok 2025, powołany przez Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty, dokonuje kwalifikacji szkół do objęcia wsparciem finansowym na zatrudnienie asystentów – do 23 września 2025 r.O udzieleniu wsparcia finansowego organom prowadzącym decyduje Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty.
- Zawarcie z organami prowadzącymi szkoły umów o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów na rok 2025 – do końca 3. kwartału 2025 r.
- Przekazanie organom prowadzącym szkoły środków na dofinansowanie zatrudnienia asystentów na rok 2025 – do dnia 31 października 2025 r.
- Przekazanie przez organy prowadzące wojewodzie sprawozdania rocznego z realizacji modułu 1. za rok 2025 – do dnia 20 stycznia 2026 r.
- Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty przekazuje sprawozdanie z realizacji modułu 1. za 2025 r. właściwemu ministrowi do spraw oświaty i wychowania – do dnia 31 stycznia 2026 r.
Zasady składania wniosków:
- Wniosek o udzielenie wsparcia finansowego powinien zawierać dane, o których mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 (Dz. U. poz. 946).Wzór wniosku do pobrania ze strony Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027
- Wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego oraz załączniki do wniosku powinny być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu i składania oświadczeń woli w jego imieniu, tj.:
- w przypadku gminy – wójt/burmistrz/prezydent (art. 46 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym – (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.),
- w przypadku powiatu – dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (art. 48 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie powiatowym – (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm.),
- w przypadku osoby prawnej innej niż jednostka samorządu terytorialnego albo osoby fizycznej – osoba upoważniona do składania oświadczeń woli (np. zgodnie z KRS bądź CEiDG),
- Kompletne wnioski organu prowadzącego, podpisane przez upoważnione osoby, można składać:
- w formie elektronicznej (preferowana) e-doręczeniem: (ADE): AE:PL-44456-42586-BWGVR-25 lub poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP: /006473260/SkrytkaESP – wniosek musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisany profilem zaufanym, a dokumenty przesyłane w formie elektronicznej powinny zawierać: pismo przewodnie organu prowadzącego – opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisany profilem zaufanym, wniosek organu prowadzącego wraz z załącznikami – opatrzone kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi lub podpisane profilami zaufanymi:
- korespondencyjnie – przesyłając wniosek wraz z załącznikami na adres: Kuratorium Oświaty w Olsztynie, aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, 10-575 Olsztyn, z dopiskiem na kopercie: „Przyjazna szkoła 2025”,
- osobiście w godz. 7.30-15.30 w Sekretariacie Kuratorium Oświaty w Olsztynie przy al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, z dopiskiem na kopercie: „Przyjazna szkoła 2025”.
KONTAKT
Kwestie merytoryczne:
- Mariusz Rydzio, Wydział Nadzoru Pedagogicznego – starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Olsztynie, koordynator: mrydzio@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 533
- Agnieszka Szczeszak, Wydział Nadzoru Pedagogicznego – starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Olsztynie: aszczeszak@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 511
- Marek Kozłowski, Wydział Nadzoru Pedagogicznego – starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Olsztynie: mkozlowski@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 274
- Anna Nowacka, Wydział Prawno-Administracyjny – specjalista Kuratorium Oświaty w Olsztynie: anowacka@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 375
Kwestie finansowe:
- Mateusz Marcinek, Zespół Księgowości – starszy specjalista Kuratorium Oświaty w Olsztynie: mmarcinek@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 383
- Marzena Zasada, Zespół Księgowości – starszy specjalista Kuratorium Oświaty w Olsztynie: mzasada@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 30