13 sierpnia 2025

Rządowy program „Przyjazna szkoła” – nabór wniosków na rok 2025 Moduł 1. pomoc asystenta

W związku z koordynowaniem i realizacją Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty informuje o rozpoczęciu naboru wniosków na rok 2025 w zakresie wsparcia wynikającego z Modułu 1. Pomoc asystenta

Przed wypełnieniem wniosku zachęcamy Państwa do zapoznania się z:

Celem realizowanego modułu 1. jest wsparcie szkół, do których uczęszczają uczniowie i uczennice z Ukrainy, przez dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043), a tym samym zapewnienie pomocy w procesie integracji i adaptacji środowiska szkolnego.

Wsparcie finansowe udzielane jest organom prowadzącym (jednostkom samorządu terytorialnego, osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego, osobom fizycznym):

  • publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
  • publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe: licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia i szkoły specjalne przysposabiające do pracy

    pod warunkiem, że w tych szkołach obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizuje co najmniej jeden uczeń z Ukrainy, o którym mowa w § 2 ust. 1. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (Dz. U. poz. 946).

Maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia w szkole jednego asystenta przez 12 miesięcy (rok kalendarzowy) stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę ustalanego corocznie na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2024 r. poz. 1773).

W przypadku zatrudnienia w szkole asystenta na część etatu lub na okres krótszy niż 12 miesięcy maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta jest ustalana proporcjonalnie do wymiaru etatu i liczby miesięcy zatrudnienia.

W naborze wniosków o udzielenie wsparcia finansowego organ prowadzący może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 20-osobową grupę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 (Dz. U. poz. 946), którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole określonej w § 4 ust. 1 cyt. rozporządzenia objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.

W przypadku uczniów z Ukrainy (o których mowa w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia), pochodzenia romskiego organ prowadzący może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 10-osobową grupę tych uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.

Wsparcie finansowe dla organu prowadzącego jest udzielane:

  1. w 2025 r. – przez okres 12 miesięcy;
  2. w 2026 r. – przez okres 12 miesięcy;
  3. w 2027 r. – przez okres 8 miesięcy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2027 r.

Organ prowadzący nie może otrzymać wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole, jeżeli otrzymał na ten cel środki publiczne pochodzące z innych źródeł.

Organ prowadzący w kolejnych latach realizacji programu może ponownie otrzymać wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole, która otrzymała wsparcie finansowe w poprzednich latach realizacji tego programu.

Organ prowadzący może zwiększyć kwotę wynagrodzenia asystenta, na którego zatrudnienie otrzymał wsparcie finansowe, ponad otrzymaną kwotę wsparcia finansowego, ze środków innych niż otrzymane w ramach wsparcia finansowego, pod warunkiem złożenia wojewodzie oświadczenia o braku finansowania ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł tej części wynagrodzenia asystenta, która została dofinansowana w ramach otrzymanego wsparcia finansowego.

Harmonogram Programu:

  1. Organ prowadzący występuje do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego (za rok 2025) – do 3 września 2025 r.
    Kolejne nabory wniosków zostaną ogłoszone w następujących terminach:

    • na 2026 r. w terminie do dnia 30 września 2025 r.;
    • na 2027 r. w terminie do dnia 30 września 2026 r.
  2. Zespół oceniający wnioski o udzielenie wsparcia finansowego za rok 2025, powołany przez Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty, dokonuje kwalifikacji szkół do objęcia wsparciem finansowym na zatrudnienie asystentów do 23 września 2025 r.O udzieleniu wsparcia finansowego organom prowadzącym decyduje Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty.
  3. Zawarcie z organami prowadzącymi szkoły umów o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów na rok 2025 – do końca 3. kwartału 2025 r.
  4. Przekazanie organom prowadzącym szkoły środków na dofinansowanie zatrudnienia asystentów na rok 2025 do dnia 31 października 2025 r.
  5. Przekazanie przez organy prowadzące wojewodzie sprawozdania rocznego z realizacji modułu 1. za rok 2025 – do dnia 20 stycznia 2026 r.
  6. Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty przekazuje sprawozdanie z realizacji modułu 1. za 2025 r. właściwemu ministrowi do spraw oświaty i wychowania – do dnia 31 stycznia 2026 r.

Zasady składania wniosków:

  1. Wniosek o udzielenie wsparcia finansowego powinien zawierać dane, o których mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 (Dz. U. poz. 946).Wzór wniosku do pobrania ze strony Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027
  2. Wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego oraz załączniki do wniosku powinny być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu i składania oświadczeń woli w jego imieniu, tj.:
    • w przypadku gminy – wójt/burmistrz/prezydent (art. 46 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym – (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.),
    • w przypadku powiatu – dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (art. 48 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie powiatowym – (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm.),
    • w przypadku osoby prawnej innej niż jednostka samorządu terytorialnego albo osoby fizycznej – osoba upoważniona do składania oświadczeń woli (np. zgodnie z KRS bądź CEiDG),
  3. Kompletne wnioski organu prowadzącego, podpisane przez upoważnione osoby, można składać:
    1. w formie elektronicznej (preferowana) e-doręczeniem: (ADE): AE:PL-44456-42586-BWGVR-25 lub poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP: /006473260/SkrytkaESP – wniosek musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisany profilem zaufanym, a dokumenty przesyłane w formie elektronicznej powinny zawierać: pismo przewodnie organu prowadzącego – opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisany profilem zaufanym, wniosek organu prowadzącego wraz z załącznikami – opatrzone kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi lub podpisane profilami zaufanymi:
    2. korespondencyjnie – przesyłając wniosek wraz z załącznikami na adres: Kuratorium Oświaty w Olsztynie, aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, 10-575 Olsztyn, z dopiskiem na kopercie: „Przyjazna szkoła 2025”,
    3. osobiście w godz. 7.30-15.30 w Sekretariacie Kuratorium Oświaty w Olsztynie przy al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, z dopiskiem na kopercie: „Przyjazna szkoła 2025”.

KONTAKT

Kwestie merytoryczne:

  • Mariusz Rydzio, Wydział Nadzoru Pedagogicznego – starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Olsztynie, koordynator: mrydzio@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 533
  • Agnieszka Szczeszak, Wydział Nadzoru Pedagogicznego – starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Olsztynie: aszczeszak@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 511
  • Marek Kozłowski, Wydział Nadzoru Pedagogicznego – starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Olsztynie: mkozlowski@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 274
  • Anna Nowacka, Wydział Prawno-Administracyjny – specjalista Kuratorium Oświaty w Olsztynie: anowacka@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 375

Kwestie finansowe:

  • Mateusz Marcinek, Zespół Księgowości – starszy specjalista Kuratorium Oświaty w Olsztynie: mmarcinek@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 383
  • Marzena Zasada, Zespół Księgowości – starszy specjalista Kuratorium Oświaty w Olsztynie: mzasada@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 30