22 września 2025

Rządowy program „Cyfrowy Uczeń” – nabór wniosków w 2025 roku

W związku z koordynowaniem i realizacją Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029 – „Cyfrowy Uczeń” na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty informuje o pierwszej edycji Programu w roku 2025.

Prawidłowe wypełnienie wniosku

Podstawą prawidłowego wypełniania wniosku jest uprzednie dokładne zapoznanie się z rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Programu:

– Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 września 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029
– „Cyfrowy Uczeń” – link: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2025/1254

Beneficjentami Programu w 2025 roku są:
– publiczne i niepubliczne przedszkola, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz oddziały przedszkolne w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych,
– publiczne i niepubliczne placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3-8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z wyłączeniem branżowych centrów umiejętności.

Organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego lub placówkę może otrzymać wsparcie finansowe jednokrotnie w trakcie trwania Programu w odniesieniu do danej placówki wychowania przedszkolnego lub placówki, objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.

Warunki wzięcia udziału w Programie „Cyfrowy Uczeń”
– Warunkiem udziału w Programie przez placówki wychowania przedszkolnego jest:
1) wskazanie, w jaki sposób nauczyciele zostaną przygotowani do efektywnego wykorzystania wsparcia otrzymanego w ramach Programu;
2) wskazanie, w jakim zakresie wsparcie otrzymane w ramach Programu przyczyni się do realizacji zadań placówki wychowania przedszkolnego wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

– Warunkiem udziału w Programie przez szkoły lub placówki jest:
1) korzystanie ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – w przypadku szkół;
2) uzupełnienie w systemie informacji oświatowej, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 1019 i 1160), danych w zakresie sprzętu komputerowego i innego sprzętu cyfrowego;
3) opracowanie programu cyfrowej transformacji szkoły w rozumieniu Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji, stanowiącej załącznik do uchwały nr 98 Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie przyjęcia polityki publicznej pod nazwą „Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji” (M.P. poz. 812), zwanej dalej „PCTE”, wraz ze wskazaniem, w jakim zakresie wsparcie otrzymane w ramach Programu przyczyni się do realizacji programu cyfrowej transformacji szkoły – w przypadku szkół;
4) wskazanie, w jaki sposób nauczyciele szkoły lub placówki zostaną przygotowani do efektywnego wykorzystania wsparcia otrzymanego w ramach Programu;
5) nieotrzymania wsparcia finansowego na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi takich samych jak sprzęt, pomoce dydaktyczne lub narzędzia określone w § 3 ust. 2 i 3, w okresie ostatnich 4 lat przed datą złożenia wniosku o udział w Programie.

Warunek, o którym mowa w pkt 5, uważa się za spełniony również w przypadku:
1) otrzymania wsparcia finansowego na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi innych niż sprzęt, pomoce dydaktyczne lub narzędzia określone w § 3 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia, w okresie ostatnich 4 lat przed datą złożenia wniosku o udział w Programie;
2) otrzymania sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi takich samych jak sprzęt, pomoce dydaktyczne lub narzędzia określone w § 3 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w okresie ostatnich 4 lat przed datą złożenia wniosku o udział w Programie.

Kwoty dotacji w roku 2025
1. Maksymalna kwota wsparcia finansowego, jaką organ prowadzący może uzyskać w odniesieniu do danej placówki wychowania przedszkolnego, jest uzależniona od liczby dzieci w tej placówce i wynosi w przypadku placówki liczącej:
a) nie więcej niż 100 dzieci – 15 000 zł;
b) od 101 do 200 dzieci – 30 000 zł;
c) więcej niż 200 dzieci – 45 000 zł.
2. Maksymalna kwota wsparcia finansowego w odniesieniu do danej placówki wynosi 75 000 zł.
3. Wysokość wsparcia finansowego, jakie łącznie może uzyskać organ prowadzący w danym roku budżetowym realizacji Programu, stanowi sumę kwot wsparcia finansowego uzyskanego w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania przedszkolnego lub placówek.

Wkład własny
Wsparcia finansowego udziela się pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący w odniesieniu do każdej placówki wychowania przedszkolnego lub placówki, wnioskujących o udział w Programie, wkładu własnego w wysokości co najmniej 20 % kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.

Do wkładu własnego zalicza się:
1) wkład finansowy przeznaczony przez organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego lub placówkę na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi określonych w § 3 ust. 1-3 ww. rozporządzenia objętych wnioskiem o udział w Programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w Programie,
2) wkład rzeczowy w formie sprzętu komputerowego, pomocy dydaktycznych lub narzędzi z zakresu nowoczesnych technologii, wykorzystywanych jako pomoce dydaktyczne, zakupionych w roku złożenia wniosku o udział w Programie, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w Programie.

Forma wkładu rzeczowego oraz spełnienie jego wymagań określone są w § 7 ust. 7 ww. rozporządzenia.

Dopuszcza się połączenie wkładu finansowego i rzeczowego.

Jeżeli wsparcie finansowe będzie przeznaczone na dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1572 i 1717), wkład własny organu prowadzącego wynosi co najmniej 50 % kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.

Harmonogram Programu:
1) Złożenie wniosków przez dyrektorów placówek wychowania przedszkolnego i dyrektorów placówek do organów prowadzących – do 19 września 2025 r.
2) Złożenie wniosków przez organy prowadzące do Kuratorium Oświaty w Olsztynie – do 23 września 2025 r.
3) Kwalifikacja przez Zespół w Kuratorium Oświaty w Olsztynie wniosków o udział w Programie złożonych przez organy prowadzące – do 25 września 2025 r.
4) Przekazanie wsparcia finansowego przez wojewodę organom prowadzącym placówki wychowania przedszkolnego i placówki – do dnia 31 października 2025 r.

Zasady składania wniosków:
1. W przypadku zespołów należy wskazać konkretną placówkę, której dotyczy wniosek o udział w Programie.
2. Organ prowadzący weryfikuje wniosek odpowiednio dyrektora placówki wychowania przedszkolnego lub placówki pod względem prawidłowości i kompletności danych zawartych w tym wniosku.
3. Wniosek organu prowadzącego należy złożyć w Kuratorium Oświaty w Olsztynie w terminie do 23 września 2025 r. – tj. wtorek (decyduje data wpływu wniosku do Kuratorium Oświaty w Olsztynie).
4. Wniosek o udzielenie wsparcia finansowego organu prowadzącego zawiera:
a) listę placówek wychowania przedszkolnego lub placówek, zgłoszonych do udziału w Programie wraz z ich numerem w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych,
b) wysokość wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania przedszkolnego lub placówek wnioskujących o udział w Programie,
c) oryginały albo kopie (potwierdzone za zgodność z oryginałem) wniosków o udział w Programie złożonych odpowiednio przez dyrektorów placówek wychowania przedszkolnego lub placówek wnioskujących o udział w Programie,
d) oświadczenie dotyczące wysokości wkładu własnego w odniesieniu do poszczególnych placówek wychowania przedszkolnego lub placówek wnioskujących o udział w Programie,
e) oświadczenie o zobowiązaniu się organu prowadzącego do zapewnienia realizacji działań, których mowa w § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia, przez odpowiednio placówki wychowania przedszkolnego lub placówki wnioskujące o udział w Programie.

UWAGA:
a) Załącznik nr 1-Lista placówek wychowania przedszkolnego lub placówek, zgłoszonych do udziału w Programie wraz ze znajdującym się tam numerem w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, należy jednocześnie przesłać w wersji edytowalnej (.xlsx) na adres: cyfrowyuczen@ko.olsztyn.pl
b) Dwa oświadczenia (Oświadczenie dotyczące wysokości wkładu własnego oraz oświadczenie o zobowiązaniu się organu prowadzącego do zapewnienia realizacji działań, których mowa w § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia), znajdują się w treści Załącznika nr 1 do wniosku organu prowadzącego.
5. Podmioty nie będące jednostkami samorządu terytorialnego obowiązkowo dołączają do wniosku aktualny wyciąg KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) bądź CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej).
6. Organy prowadzące szkoły nie będące jednostkami samorządu terytorialnego do wniosku zbiorczego dołączają kopię zaświadczenia potwierdzoną za zgodność z oryginałem o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
7. W przypadku wkładu własnego rzeczowego należy dołączyć dowód zakupionego sprzętu komputerowego, pomocy dydaktycznych lub narzędzi z zakresu nowoczesnych technologii (faktura).
8. Klasyfikacja budżetowa wskazywana w zestawieniu musi być uzgodniona z księgowością przedszkola/placówki, na które składany jest wniosek.
9. Wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego oraz załączniki do wniosku powinny być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu i składania oświadczeń woli w jego imieniu, tj.:
a) w przypadku gminy – wójt/burmistrz/prezydent (art. 46 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153),
b) w przypadku powiatu – dwaj członkowie zarządu (art. 48 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107, 1907),
c) w przypadku osoby prawnej innej niż jednostka samorządu terytorialnego albo osoby fizycznej – osoba upoważniona do składania oświadczeń woli (np. zgodnie z KRS bądź CEiDG),
d) w przypadku podpisu przez osobę/y inne niż ww. do wniosku, należy dołączyć dokument potwierdzający upoważnienie do działania w imieniu organu prowadzącego.

Sposoby składania wniosków:
Kompletne organu prowadzącego wraz z dołączonymi wnioskami dyrektorów szkół, podpisane przez upoważnione osoby, należy składać:
1) osobiście w godz. 7.30 – 15.30 w Sekretariacie Kuratorium Oświaty w Olsztynie przy Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, z dopiskiem na kopercie: „Cyfrowy Uczeń 2025”,
2) elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP bezpośrednio do Kuratorium Oświaty w Olsztynie (wniosek musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisany profilem zaufanym): /006473260/SkrytkaESP
3) e-Doręczenia – adres do doręczeń elektronicznych (ADE): AE:PL-44456-42586-BWGVR25

UWAGA:
a) Podpisania wymagają: wniosek organu prowadzącego, załącznik nr 1 (Lista placówek wychowania przedszkolnego lub placówek) oraz wnioski dyrektorów placówek.
b) Ze względu na bardzo krótki termin rozpatrywania wniosków organów prowadzących zachęcamy Państwa do wysyłania korespondencji kierowanej do Kuratorium Oświaty w Olsztynie w formie elektronicznej.

Sposób przekazania informacji o przyznaniu dofinansowania:
Wykaz placówek wychowania przedszkolnego oraz placówek wraz z wysokością przyznanego wsparcia finansowego w roku 2025 w odniesieniu do poszczególnych placówek zostanie opublikowany na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Kuratorium Oświaty w Olsztynie.

Przypominamy, że kluczowym elementem realizacji programu jest odpowiednie przeanalizowanie potrzeb i ujęcie ich w kalkulacji kosztów. Wszystkie zakupione w kolejnym etapie sprzęty, pomoce dydaktyczne lub wyposażenia muszą być zgodne z kalkulacją zawartą we wniosku, zatem prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na tę część wniosku.

KONTAKT

Kwestie merytoryczne:
Dariusz Człapiński, Starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Olsztynie; Wojewódzki koordynator ds. innowacji w edukacji: dczlapinski@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 533

Kwestie finansowe:
– wnioski składane przez JST:
Mateusz Marcinek, Zespół Księgowości – starszy specjalista Kuratorium Oświaty w Olsztynie: mmarcinek@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 383
– wnioski składane przez osoby prawne inne niż JST, tj. stowarzyszenia, fundacje,osoby fizyczne i inne:
Malwina Kamińska, Zespół Księgowości – specjalista Kuratorium Oświaty w Olsztynie:
mkaminska@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 559

Pliki do pobrania:
1. Wnioski dyrektora oraz wniosek organu prowadzącego:
https://www.gov.pl/web/edukacja/rzadowy-program-wspierania-organow-prowadzacychszkoly-i-placowki-w-rozwijaniu-umiejetnosci-cyfrowych-dzieci-i-mlodziezy-na-lata-2025-2029—cyfrowy-uczen
2. Załącznik nr 1 do wniosku organu prowadzącego: Lista placówek wychowania przedszkolnego/placówek zgłoszonych do udziału w Programie