W związku z koordynowaniem i realizacją Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty informuje o rozpoczęciu naboru wniosków na rok 2026 w zakresie wsparcia wynikającego z Modułu 1.
Pomoc asystenta.
Przed wypełnieniem wniosku proszę zapoznać się z:
- rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027
oraz - uchwałą nr 60 Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (M.P. 2025 poz. 648).
Celem realizowanego modułu 1. jest wsparcie szkół, do których uczęszczają uczniowie i uczennice z Ukrainy, przez dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 z późn. zm.), a tym samym zapewnienie pomocy w procesie integracji i adaptacji środowiska szkolnego.
Wsparcie finansowe udzielane jest organom prowadzącym (jednostkom samorządu terytorialnego, osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego, osobom fizycznym):
- publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
- publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe: licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia i szkoły specjalne przysposabiające do pracy pod warunkiem, że w tych szkołach obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizuje co najmniej jeden uczeń z Ukrainy, o którym mowa w § 2 ust. 1. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (Dz. U. poz. 946).
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia w szkole jednego asystenta przez 12 miesięcy (rok kalendarzowy) stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę ustalanego corocznie na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1773). W przypadku zatrudnienia w szkole asystenta na część etatu lub na okres krótszy niż 12 miesięcy maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta jest ustalana proporcjonalnie do wymiaru etatu i liczby miesięcy zatrudnienia.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. (Dz.U. z 2025 poz. 1242) kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2026 r. ustalono w wysokości 4806 zł.
W naborze wniosków o udzielenie wsparcia finansowego organ prowadzący może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 20-osobową grupę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 (Dz. U. poz. 946), którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole określonej w § 4 ust. 1 cyt. rozporządzenia objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.
W przypadku uczniów z Ukrainy (o których mowa w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia), pochodzenia romskiego organ prowadzący może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 10-osobową grupę tych uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.
Wsparcie finansowe dla organu prowadzącego w 2026 r. jest udzielane przez 12 miesięcy.
Organ prowadzący nie może otrzymać wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole, jeżeli otrzymał na ten cel środki publiczne pochodzące z innych źródeł.
Organ prowadzący w kolejnych latach realizacji programu może ponownie otrzymać wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole, która otrzymała wsparcie finansowe w poprzednich latach realizacji tego programu.
Organ prowadzący może zwiększyć kwotę wynagrodzenia asystenta, na którego zatrudnienie otrzymał wsparcie finansowe, ponad otrzymaną kwotę wsparcia finansowego ze środków innych niż otrzymane w ramach wsparcia finansowego, pod warunkiem złożenia wojewodzie oświadczenia o braku finansowania ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł tej części wynagrodzenia asystenta, która została dofinansowana w ramach
otrzymanego wsparcia finansowego.
Harmonogram realizacji wsparcia za 2026 r.:
- Organ prowadzący występuje do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego za rok 2026 – do 20 października 2025 r.
- Zespół oceniający wnioski o udzielenie wsparcia finansowego za rok 2026, powołany przez Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty, dokonuje kwalifikacji szkół do objęcia wsparcia finansowego na zatrudnienie asystentów – do 7 listopada 2025 r.
O udzieleniu wsparcia finansowego organom prowadzącym decyduje Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty. - Zawarcie z organami prowadzącymi szkoły umów o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów na rok 2026 – do końca 4. kwartału 2025 r.
- Przekazanie organom prowadzącym szkoły środków na dofinansowanie zatrudnienia asystentów na rok 2026 – do końca 1. kwartału 2026 r.
- Przekazanie przez organy prowadzące wojewodzie sprawozdania rocznego z realizacji modułu 1. za rok 2026 – do dnia 20 stycznia 2027 r.
- Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty przekazuje sprawozdanie z realizacji modułu 1. za 2026 r. właściwemu ministrowi do spraw oświaty i wychowania – do dnia 31 stycznia 2027 r.
Zasady składania wniosków:
- Wniosek o udzielenie wsparcia finansowego powinien zawierać dane, o których mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 (Dz. U. poz. 946):
- nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej organu prowadzącego, a w przypadku organu prowadzącego będącego osobą fizyczną – jej imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania, a także jej numer telefonu i adres poczty elektronicznej, jeżeli je posiada;
- numery REGON i NIP organu prowadzącego;
- łączną wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystentów w szkołach objętych wnioskiem;
- wykaz szkół objętych wnioskiem;
- dane dotyczące szkół objętych wnioskiem:
- nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej szkoły,
- liczbę planowanych do zatrudnienia w szkole asystentów oraz wymiar etatów,
- liczbę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, w tym liczbę uczniów pochodzenia romskiego, w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku,
- liczbę uczniów ogółem w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku,
- wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w danej szkole,
- numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933);
- informację, czy w odniesieniu do danej szkoły wniosek jest składany ponownie;
- oświadczenie organu prowadzącego o braku finansowania zatrudnienia asystenta w szkole objętej wnioskiem ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł;
- imię i nazwisko, funkcję oraz podpis osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania organu prowadzącego;
- dokumenty potwierdzające upoważnienie do składania oświadczeń woli w imieniu organu prowadzącego – w przypadku, gdy organem prowadzącym jest osoba prawna inna niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna.
- Wzór wniosku do pobrania ze strony Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 link: Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 – Ministerstwo Edukacji Narodowej – Portal Gov.pl
Nazwa pliku: Wzór wniosku organ prowadzący do wojewody (moduł 1)
W powyższym wzorze uwzględniono rok, którego dotyczy wniosek (2026) oraz maksymalną miesięczną wysokość dofinansowania zatrudnienia na cały etat jednego asystenta (w 2026 r. kwota ta wynosi 4806 zł). - Wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego oraz załączniki do wniosku powinny być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu i składania oświadczeń woli w jego imieniu, tj.:
- w przypadku gminy – wójt/burmistrz/prezydent (art. 46 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym – (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153),
- w przypadku powiatu – dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (art. 48 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie powiatowym – (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm.),
- w przypadku osoby prawnej innej niż jednostka samorządu terytorialnego albo osoby fizycznej – osoba upoważniona do składania oświadczeń woli (np. zgodnie z KRS bądź CEiDG).
Kompletne wnioski organu prowadzącego, podpisane przez upoważnione osoby, można składać:- w formie elektronicznej (preferowana) e-doręczeniem:
(ADE):AE:PL-44456-42586-BWGVR-25 lub poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP: /006473260/SkrytkaESP – wniosek musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisany profilem zaufanym, a dokumenty przesyłane w formie elektronicznej powinny zawierać: pismo przewodnie organu prowadzącego – opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisany profilem zaufanym, wniosek organu prowadzącego wraz z załącznikami – opatrzone kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi lub podpisane profilami zaufanymi, - korespondencyjnie – przesyłając wniosek wraz z załącznikami na adres:
Kuratorium Oświaty w Olsztynie, aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9,
10-575 Olsztyn, z dopiskiem na kopercie: „Przyjazna szkoła 2026”, - osobiście w godz. 7.30-15.30 w Sekretariacie Kuratorium Oświaty w Olsztynie przy al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9 z dopiskiem na kopercie: „Przyjazna szkoła 2026”.
- w formie elektronicznej (preferowana) e-doręczeniem:
W trakcie wypełniania wniosku proszę pamiętać, aby:
- wpisać pełną i prawidłową nazwę organu prowadzącego szkołę np. „Gmina …”, „Miasto …” – pamiętając, że nazwą organu prowadzącego szkołę nie jest np. „Wójt Gminy …”, „Urząd Miasta….”, czy „Urząd Gminy…”;
- do wniosku dołączyć wypełniony i podpisany załącznik, który znajduje się we wzorze wniosku (nazwa arkusza
- Załącznik do Wniosku), dotyczący „Informacji na temat planowanego okresu zatrudnienia oraz wymiaru
etatów asystentów międzykulturowych zatrudnionych w szkole” - osobny załącznik dla każdej szkoły objętej wnioskiem;
- zwrócić uwagę na kwestie rachunkowe, tj. poprawne wskazanie łącznej kwoty wsparcia na rok 2026 w stosunku do kwoty wskazanej dla poszczególnych szkół objętych wnioskiem;- wpisywać prawidłowe, kompletne nazw szkół (nie zespoły szkół) zgodne z danymi wskazanymi w RSPO;
- zwrócić uwagę na poprawne uzupełnienie danych we wniosku (prawidłowy i czytelny numer konta, wnioskowana kwota wsparcia, wskazanie właściwego wojewody, adres, oznaczenie siedziby).
KONTAKT
Kwestie merytoryczne:
-
- Mariusz Rydzio, Wydział Nadzoru Pedagogicznego – starszy wizytator Kuratorium Oświaty
w Olsztynie, koordynator: mrydzio@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 533 - Agnieszka Szczeszak, zastępca dyrektora Wydziału Nadzoru Pedagogicznego Kuratorium
Oświaty w Olsztynie: aszczeszak@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 384 - Marek Kozłowski, Wydział Nadzoru Pedagogicznego – starszy wizytator Kuratorium
Oświaty w Olsztynie: mkozlowski@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 274 - Anna Nowacka, Wydział Prawno-Administracyjny – specjalista Kuratorium Oświaty
w Olsztynie: anowacka@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 375
- Mariusz Rydzio, Wydział Nadzoru Pedagogicznego – starszy wizytator Kuratorium Oświaty
Kwestie finansowe:
-
- Mateusz Marcinek, Zespół Księgowości – starszy specjalista Kuratorium Oświaty
w Olsztynie: mmarcinek@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 383 - Marzena Zasada, Zespół Księgowości – starszy specjalista Kuratorium Oświaty
w Olsztynie: zasadam@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 300
- Mateusz Marcinek, Zespół Księgowości – starszy specjalista Kuratorium Oświaty