30 września 2025

Rządowy program „Przyjazna szkoła” – nabór wniosków na rok 2026 Moduł 1. pomoc asystenta

W związku z koordynowaniem i realizacją Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty informuje o rozpoczęciu naboru wniosków na rok 2026 w zakresie wsparcia wynikającego z Modułu 1.

Pomoc asystenta.

Przed wypełnieniem wniosku proszę zapoznać się z:

Celem realizowanego modułu 1. jest wsparcie szkół, do których uczęszczają uczniowie i uczennice z Ukrainy, przez dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 z późn. zm.), a tym samym zapewnienie pomocy w procesie integracji i adaptacji środowiska szkolnego.

Wsparcie finansowe udzielane jest organom prowadzącym (jednostkom samorządu terytorialnego, osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego, osobom fizycznym):

  • publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
  • publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe: licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia i szkoły specjalne przysposabiające do pracy pod warunkiem, że w tych szkołach obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizuje co najmniej jeden uczeń z Ukrainy, o którym mowa w § 2 ust. 1. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (Dz. U. poz. 946).

Maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia w szkole jednego asystenta przez 12 miesięcy (rok kalendarzowy) stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę ustalanego corocznie na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1773). W przypadku zatrudnienia w szkole asystenta na część etatu lub na okres krótszy niż 12 miesięcy maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta jest ustalana proporcjonalnie do wymiaru etatu i liczby miesięcy zatrudnienia.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. (Dz.U. z 2025 poz. 1242) kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2026 r. ustalono w wysokości 4806 zł.

W naborze wniosków o udzielenie wsparcia finansowego organ prowadzący może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 20-osobową grupę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 (Dz. U. poz. 946), którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole określonej w § 4 ust. 1 cyt. rozporządzenia objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.

W przypadku uczniów z Ukrainy (o których mowa w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia), pochodzenia romskiego organ prowadzący może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 10-osobową grupę tych uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.

Wsparcie finansowe dla organu prowadzącego w 2026 r. jest udzielane przez 12 miesięcy.

Organ prowadzący nie może otrzymać wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole, jeżeli otrzymał na ten cel środki publiczne pochodzące z innych źródeł.

Organ prowadzący w kolejnych latach realizacji programu może ponownie otrzymać wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole, która otrzymała wsparcie finansowe w poprzednich latach realizacji tego programu.

Organ prowadzący może zwiększyć kwotę wynagrodzenia asystenta, na którego zatrudnienie otrzymał wsparcie finansowe, ponad otrzymaną kwotę wsparcia finansowego ze środków innych niż otrzymane w ramach wsparcia finansowego, pod warunkiem złożenia wojewodzie oświadczenia o braku finansowania ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł tej części wynagrodzenia asystenta, która została dofinansowana w ramach
otrzymanego wsparcia finansowego.

Harmonogram realizacji wsparcia za 2026 r.:

  1. Organ prowadzący występuje do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego za rok 2026 – do 20 października 2025 r.
  2. Zespół oceniający wnioski o udzielenie wsparcia finansowego za rok 2026, powołany przez Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty, dokonuje kwalifikacji szkół do objęcia wsparcia finansowego na zatrudnienie asystentów – do 7 listopada 2025 r.
    O udzieleniu wsparcia finansowego organom prowadzącym decyduje Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty.
  3. Zawarcie z organami prowadzącymi szkoły umów o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów na rok 2026 – do końca 4. kwartału 2025 r.
  4. Przekazanie organom prowadzącym szkoły środków na dofinansowanie zatrudnienia asystentów na rok 2026 – do końca 1. kwartału 2026 r.
  5. Przekazanie przez organy prowadzące wojewodzie sprawozdania rocznego z realizacji modułu 1. za rok 2026 – do dnia 20 stycznia 2027 r.
  6. Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty przekazuje sprawozdanie z realizacji modułu 1. za 2026 r. właściwemu ministrowi do spraw oświaty i wychowania – do dnia 31 stycznia 2027 r.

Zasady składania wniosków:

  1. Wniosek o udzielenie wsparcia finansowego powinien zawierać dane, o których mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 (Dz. U. poz. 946):
    1. nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej organu prowadzącego, a w przypadku organu prowadzącego będącego osobą fizyczną – jej imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania, a także jej numer telefonu i adres poczty elektronicznej, jeżeli je posiada;
    2. numery REGON i NIP organu prowadzącego;
    3. łączną wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystentów w szkołach objętych wnioskiem;
    4. wykaz szkół objętych wnioskiem;
    5. dane dotyczące szkół objętych wnioskiem:
      1. nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej szkoły,
      2. liczbę planowanych do zatrudnienia w szkole asystentów oraz wymiar etatów,
      3. liczbę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, w tym liczbę uczniów pochodzenia romskiego, w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku,
      4. liczbę uczniów ogółem w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku,
      5. wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w danej szkole,
      6. numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933);
    6. informację, czy w odniesieniu do danej szkoły wniosek jest składany ponownie;
    7. oświadczenie organu prowadzącego o braku finansowania zatrudnienia asystenta w szkole objętej wnioskiem ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł;
    8. imię i nazwisko, funkcję oraz podpis osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania organu prowadzącego;
    9. dokumenty potwierdzające upoważnienie do składania oświadczeń woli w imieniu organu prowadzącego – w przypadku, gdy organem prowadzącym jest osoba prawna inna niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna.
  2. Wzór wniosku do pobrania ze strony Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 link: Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 – Ministerstwo Edukacji Narodowej – Portal Gov.pl
    Nazwa pliku: Wzór wniosku organ prowadzący do wojewody (moduł 1)
    W powyższym wzorze uwzględniono rok, którego dotyczy wniosek (2026) oraz maksymalną miesięczną wysokość dofinansowania zatrudnienia na cały etat jednego asystenta (w 2026 r. kwota ta wynosi 4806 zł).
  3. Wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego oraz załączniki do wniosku powinny być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu i składania oświadczeń woli w jego imieniu, tj.:
    • w przypadku gminy – wójt/burmistrz/prezydent (art. 46 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym – (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153),
    • w przypadku powiatu – dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (art. 48 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie powiatowym – (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm.),
    • w przypadku osoby prawnej innej niż jednostka samorządu terytorialnego albo osoby fizycznej – osoba upoważniona do składania oświadczeń woli (np. zgodnie z KRS bądź CEiDG).
      Kompletne wnioski organu prowadzącego, podpisane przez upoważnione osoby, można składać:

      • w formie elektronicznej (preferowana) e-doręczeniem:
        (ADE):AE:PL-44456-42586-BWGVR-25 lub poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP: /006473260/SkrytkaESP – wniosek musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisany profilem zaufanym, a dokumenty przesyłane w formie elektronicznej powinny zawierać: pismo przewodnie organu prowadzącego – opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisany profilem zaufanym, wniosek organu prowadzącego wraz z załącznikami – opatrzone kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi lub podpisane profilami zaufanymi,
      • korespondencyjnie – przesyłając wniosek wraz z załącznikami na adres:
        Kuratorium Oświaty w Olsztynie, aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9,
        10-575 Olsztyn, z dopiskiem na kopercie: „Przyjazna szkoła 2026”,
      • osobiście w godz. 7.30-15.30 w Sekretariacie Kuratorium Oświaty w Olsztynie przy al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9 z dopiskiem na kopercie: „Przyjazna szkoła 2026”.

W trakcie wypełniania wniosku proszę pamiętać, aby:

  • wpisać pełną i prawidłową nazwę organu prowadzącego szkołę np. „Gmina …”, „Miasto …” – pamiętając, że nazwą organu prowadzącego szkołę nie jest np. „Wójt Gminy …”, „Urząd Miasta….”, czy „Urząd Gminy…”;
  • do wniosku dołączyć wypełniony i podpisany załącznik, który znajduje się we wzorze wniosku (nazwa arkusza
  • Załącznik do Wniosku), dotyczący „Informacji na temat planowanego okresu zatrudnienia oraz wymiaru
    etatów asystentów międzykulturowych zatrudnionych w szkole”
  • osobny załącznik dla każdej szkoły objętej wnioskiem;
  • zwrócić uwagę na kwestie rachunkowe, tj. poprawne wskazanie łącznej kwoty wsparcia na rok 2026 w stosunku do kwoty wskazanej dla poszczególnych szkół objętych wnioskiem;- wpisywać prawidłowe, kompletne nazw szkół (nie zespoły szkół) zgodne z danymi wskazanymi w RSPO;
  • zwrócić uwagę na poprawne uzupełnienie danych we wniosku (prawidłowy i czytelny numer konta, wnioskowana kwota wsparcia, wskazanie właściwego wojewody, adres, oznaczenie siedziby).

KONTAKT

Kwestie merytoryczne:

    • Mariusz Rydzio, Wydział Nadzoru Pedagogicznego – starszy wizytator Kuratorium Oświaty
      w Olsztynie, koordynator: mrydzio@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 533
    • Agnieszka Szczeszak, zastępca dyrektora Wydziału Nadzoru Pedagogicznego Kuratorium
      Oświaty w Olsztynie: aszczeszak@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 384
    • Marek Kozłowski, Wydział Nadzoru Pedagogicznego – starszy wizytator Kuratorium
      Oświaty w Olsztynie: mkozlowski@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 274
    • Anna Nowacka, Wydział Prawno-Administracyjny – specjalista Kuratorium Oświaty
      w Olsztynie: anowacka@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 375

Kwestie finansowe:

    • Mateusz Marcinek, Zespół Księgowości – starszy specjalista Kuratorium Oświaty
      w Olsztynie: mmarcinek@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 383
    • Marzena Zasada, Zespół Księgowości – starszy specjalista Kuratorium Oświaty
      w Olsztynie: zasadam@ko.olsztyn.pl tel. 89 52 32 300